پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
06 بهمن 1398 - 14:46
به مناسبت شهادت یادگار پیامبر(ص)

جهان تشنه معارف فاطمی است

در تقویم شیعه، روز سوم ماه جمادی‌الثانی (۹ بهمن‌ماه در تقویم شمسی امسال)، سالروز شهادت دختر گرامی پیامبر خاتم و کوثر نبوت، حضرت صدیقه طاهره زهرای مرضیه (س) است
نویسنده :
حامد کرمانی زاده
کد خبر : 5023

پایگاه رهنما:

در تقویم شیعه، روز سوم ماه جمادی‌الثانی (۹ بهمن‌ماه در تقویم شمسی امسال)، سالروز شهادت دختر گرامی پیامبر خاتم و کوثر نبوت، حضرت صدیقه طاهره زهرای مرضیه (س) است؛ روزی که پایان ۹۵ روز فراق و دوری فاطمه (س) از پدر عزیزتر از جانش بود و با شهادت او، غمی جانکاه بر غم رحلت پیامبر (ص) در دل علی مرتضی (ع) فرود آمد. ماجرای جان‌سوز و عبرت‌آموز مجروحیت و شهادت دردانه رسول خدا و یادگار ارزشمند او، برای همیشه تاریخ، قابل‌تأمل و مطالعه است و این سؤال را همواره پیش روی جامعه اسلامی قرار می‌دهد که چه ریشه‌های فرهنگ و اعتقادی باعث شد تا عده‌ای درحالی‌که هنوز جامعه اسلامی از زیر بار ارتحال نبی خاتم کمر بلند نکرده، با فراموش کردن وصایای علنی ایشان درباره حرمت و عظمت اهل‌بیت (ع)، به درب خانه دختر و دامادش حمله ببرند و زمینه مجروحیت و شهادت دخترش را رقم بزنند؟ پس از رحلت پیامبر گرامی اسلام – که برخی منابع تاریخی آن را «شهادت» و ناشی از مسمومیت عنوان کرده‌اند – عده‌ای از مهاجرین و انصار با فراموش کردن عمدی وصیت پیامبر و واقعه غدیر خم – که حتی در منابع معتبر اهل سنت نیز روایت شده است – برای بیعت گرفتن از امام‌المتقین حضرت علی (ع) به درب خانه ایشان هجوم بردند و در این جریان، وجود نازنین حضرت زهرا (س) که برای دفاع از امام زمان خود و هدایت آن جماعت به پشت درب خانه آمده بود، با آتش گرفتن درب منزل و ضربه آنان به درب، به‌شدت مجروح شد و بنا به روایتی، پس از ۷۵ روز و به بنا به روایت معتبرتر، پس از ۹۵ روز تحمل درد جسمی ناشی از آن حادثه و درد و رنج روحی ناشی از انحراف امت، در سحرگاه سوم جمادی‌الثانی سال ۱۱ هجری قمری به شهادت رسید و بنا به وصیت خودش، شبانه و مخفیانه به دست همسر سوگوارش در قبرستان بقیع آرام گرفت و تقدیر این‌گونه رقم خورد که قبر آن گوهر عالم‌تاب تا ظهور آخرین امام معصوم و منجی جهان، مخفی بماند.

معارف «بهانه خلقت» در «صحیفه فاطمیه»
خداوند متعال در حدیث قدسی معروف خطاب به پیامبرش فرمود: «ای پیامبر! اگر تو نبودی، افلاک را نمی‌آفریدم و اگر علی نبود، تو را نمی‌آفریدم و اگر فاطمه نبود، شما دو نفر را نمی‌آفریدم!». در فضیلت این بانوی بزرگوار که سوره مبارکه «کوثر» در شأن ایشان نازل شده است، همین بس که در فاصله مجروحیت و شهادت ایشان، فرشته حق بر این بانوی باکرامت و معصوم الهی، نازل می‌شده و مجموعه‌ای از حقایق عالم هستی را به ایشان خبر می‌داده است. این حقایق که شامل مسائلی همچون جایگاه پیامبر (ص) در بهشت و اخبار و رویداد‌های آینده بوده است، توسط حضرت علی (ع) ثبت و ضبط‌شده و دست‌به‌دست توسط امامان شیعه گشته است تا اینکه با عنوان «صحیفه فاطمیه» هم‌اکنون در دست مهدی فاطمه (س) قرار دارد تا هنگام ظهور، آن را بر بشریت تشنه این معارف، عرضه کند.

الگوی ناب زندگی فاطمی
بیش از ۱۴۰۰ سال از شهادت آن بانوی بزرگوار که سیده زنان و مردان دو عالم است، می‌گذرد و امروز بیش از هر زمان دیگری، جامعه اسلامی به‌ویژه زنان جامعه، به الگوی زندگی فاطمی محتاج و نیازمند هستند؛ مخصوصاً در زمانه‌ای که جریان‌های فکری پوشالی تلاش می‌کنند تا با غالب کردن متاع فاسد و نامرغوب خود، زنان را از انسانیت و مقام الهی‌شان تنزل داده و به ابزار و وسیله‌ای برای کام‌جویی‌های حیوانی بدل کنند.
حضرت زهرا (س) مظهر تمام و کمال «عفت و حریم‌نگه‌داری» است و این مسئله، امروز مهم‌ترین نیاز جامعه زنان است. این ویژگی ملکوتی و الگوبخش ایشان در روایات مختلف تجلی یافته است که نمونه مثال‌زدنی آن، زمانی بود که پیرمرد محتاج و نابینا به درب خانه ایشان مراجعه کرد و حضرت هنگامی‌که در مقابل او حاضر شد، خود را پوشانید و در پاسخ به این سؤال که این پیرمرد نابیناست و تو را نمی‌بیند، فرمود: او حضور من را احساس می‌کند!

وجود مقدس فاطمه زهرا (س) نماد بارز عشق‌ورزی به همسر و فرزندان است؛ نکته مهمی که اگر امروز هم با ظرافت‌ها و پیچیدگی‌هایش موردتوجه بانوان باشد، در استحکام و گرمابخشی به کانون خانواده‌ها و استحکام اجتماع، تأثیری شگفت‌انگیز خواهد شد داشت.
اما این‌همه‌ی ابعاد الگوی زندگی فاطمی نیست و قرار نیست، زنان فاطمی خانه‌نشین باشند؛ وجود نورانی حضرت زهرای مرضیه (س)، در عین تأکید و پافشاری بر حجاب و عفت و حریم‌داری، آن هنگام که ضرورت ایجاب کرد، مانند یک مرد در صحنه اجتماع حاضر شد و به رسالت اجتماعی و سیاسی خود برای تبیین حقایق و روشنگری عمل کرد که نمونه بارز آن، خطبه تاریخی ایشان در مسجد مدینه در روز‌های بعد از ارتحال جان‌سوز رسول خدا بود. همین ویژگی، برای امروز و فردای جامعه اسلامی کافی است تا بهانه را از دست شبهه‌افکنان بگیرد که حجاب و عفاف را به‌منزله انزوا و خانه‌نشینی زن مسلمان تعبیر می‌کنند، غافل از آنکه زن مسلمان، در بزنگاه‌های حساس، بیش از هرکسی به رسالت اجتماعی‌اش عمل می‌کند.

ارسال نظرات